Vampyr er en gyserfilm, der foregår i nutiden. En ung mand, Grey (David i den franske version, Allan i den tyske), ankommer en aften til landsbyen Courtempierre. Hans nattesøvn forstyrres af spøgelsesagtige fremtoninger, og han vandrer ud i den lyse, tågede nat. I en forladt, fabriksagtig bygning ser han dansende skygger og en uhyggelig gammel kvinde, der hersker over dem. Grey følger skyggerne til et nærliggende slot, hvor en af dem nedskyder slotsherren. Den gamle kvinde er en vampyr, og hun bider Léone, den ældste af slotsherrens to døtre, mens den yngste, Gisèle, bliver bortført af vampyrens tjenere. Grey falder i søvn og overværer sin egen begravelse. Han vågner og hjælper den gamle tjener med at hamre en jernstage gennem vampyrens hjerte. Grey befrier Gisèle, mens den døde slotsherres genfærd skræmmer den ene af vampyrens hjælpere ihjel og får den anden til at flygte ind i en vandmølle, hvor han bliver fanget. Mølleværket går igang, og han bliver kvalt i mel, mens Grey og Gisèle krydser en flod og går daggryet i møde på den anden side.
Dreyer valgte at optage hele filmen on location; der er ingen stilisering af virkeligheden som i La Passion de Jeanne d’Arc eller de tyske gyserfilm fra 1920erne, men alligevel får han fremmanet en gennemført mareridtsagtig atmosfære. Vi følger Grey gennem hele filmen, men Dreyer vælger billedvinkler, der gør det svært at få overblik, og som sammen med de lurende kamerabevægelser skaber en fornemmelse af lurende fare lige uden for billedet. Den ildevarslende mystik understreges af de tågede billeder, de mange dødssymboler, de hyppige drømmesekvenser, og de mange uforklarede overnaturlige fænomener.
Optagelserne fandt sted mellem marts og oktober 1930. Filmen blev indspillet uden lyd, men skuespillerne sagde de forholdvis få replikker på fransk, tysk og engelsk, så mundbevægelserne passede til lydsporet, der skulle lægges på bagefter. Praktiske problemer forsinkede udsendelsen af filmen, ikke mindst fordi Dreyer som uafhængig producent havde svært ved at få adgang til den nødvendige lydteknologi og distribution. Da filmen endelig fik premiere, blev den for det meste afvist som avantgardistisk og sær, men den har siden fået plads som et af gysergenrens mest originale værker.
CASPER TYBJERG
Produktionsselskab: | Film-Production Carl Dreyer (finansieret af et lån ydet af baron Nicolas de Gunzburg) |
Distributionsselskab: | Gloria Film |
Censur: | Forbudt for børn u. 16 år |
Biografpremiere: | 27.3. 1933 / Metropol Urpremiere: 6.5. 1932, Ufa-Theater Kurfürstendamm, Berlin. Fransk premiere: 24.9. 1932, Studio Raspail, Paris. |
Forlæg: | Frit efter Sheridan le Fanus' novelle "Carmilla" fra novellesamlingen "In a Glass Darkly" (1872). |
Instruktion
Carl Th. Dreyer | Instruktør |
Ralp Christian Holm | Instruktørassistent |
Eliane Tayar | Instruktørassistent |
Manuskript
Carl Th. Dreyer | Manuskriptforfatter |
Christen Jul | Manuskriptforfatter |
Foto
Rudolph Maté | Fotograf |
Louis Née | Fotografassistent |
Klip
Tonka Taldy | Klipper |
Musik
Wolfgang Zeller | Komponist |
Produktionsdesign
Hermann Warm | Produktionsdesigner |
Preben Birck | Rekvisitørassistent |
César Silvagni | Scenografassistent |
Lyd
Hans Bittmann | Tonemester |
Paul Falkenberg | Tonemester |
Medvirkende
Julian West (alias Nicolas de Gunzburg) | Allan Grey |
Henriette Gerard | Kvinden fra kirkegården |
Jan Hieronimko | Doktoren |
Maurice Schutz | Slotsherren |
Rena Mandel | Gisèle |
Sybille Schmitz | Léone |
Albert Bras | Den gamle tjener |
N. Babanini | Tjenerens hustru |
Jane Mora | Sygeplejersken |
George Boidin | Den etbenede |